دانلود فیلم و سریال

سریال های روز

دانلود فیلم و سریال

سریال های روز

۲۰ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

زوتوپیا

سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۱۹ ق.ظ

فیلم‌های انیمیشن و فیلم های کودکان فانتزی که هدفشان بچه‌هاست، لازم نیست پیام‌های سیاسی داشته باشند، اما زمانی که دارند، باید یا از نظر درونی سازگار باشند، یا باید تضادهایی را که بچه‌ها می‌توانند در دنیای واقعی اعمال کنند، برطرف کنند. "زوتوپیا"، داستانی فانتزی در شهری که در آن شکارچیان و طعمه ها با هم در هماهنگی زندگی می کنند، یک فیلم خنده دار و زیبا برای کودکان است که پیامی را در هر لحظه تکرار می کند. اما اگر بیش از پنج دقیقه به آن پیام فکر کنید، نه تنها از هم می پاشد، بلکه خواندنی را به شما دعوت می کند که تقریباً مطمئناً برخلاف روحیه ظاهرا روشنفکر فیلم است: تبعیض اشتباه است، اما کلیشه ها به دلیلی کلیشه هستند، و برای اعضای یک طبقه مطرود غلبه بر دلایلی که اکثریت آنها را تحقیر می کنند آسان نیست، بنابراین شما باید صبور باشید.

جینیفر گودوین («عشق بزرگ») صداپیشگی بانی هاپس، خرگوش شهر کوچکی را بر عهده می‌گیرد که به او گفته می‌شود که نمی‌تواند یک افسر پلیس در Zootopia باشد، زیرا هرگز یک افسر پلیس خرگوش وجود نداشته است. (این کار معمولاً توسط شکارچیان و علفخواران بزرگ انجام می شود - مانند یک گاومیش آبی که به کاپیتان پلیس تبدیل شده است، با صدای ادریس البا.) هاپس به هر حال آموزش پلیس را پشت سر می گذارد و برای تسکین هویج خود به خدمتکار مترجم منصوب می شود. پدر و مادر کشاورز (بانی هانت و دان لیک) که به او ماده دافع روباه را به عنوان هدیه ای در حال رفتن دادند. آنها دلیل خوبی داشتند که دافع روباه به او بدهند: روباه یکی از دشمنان فانی خرگوش است، و زمانی که جودی کودک بود، روباهی او را در یک نمایشگاه شهرستان گوشه ای گرفت، به خاطر خرگوش بودن به او توهین کرد و با پنجه اش صورتش را برید. (با توجه به تعداد حیوانات دوست داشتنی که در آن وجود دارند، این یک تلنگر کمی شدیدتر از آن چیزی است که انتظار دارید.)

البته هاپس در نهایت با روباه قرمزی به نام نیک وایلد (جیسون بیتمن) شریک می‌شود، یک هوسباز کوچک که با اکراه به او کمک می‌کند تا در مورد ناپدید شدن دوازده شکارچی تحقیق کند. من دقیقاً راز اینجا را فاش نمی‌کنم (این راز بسیار خوبی است) به جز اینکه بگویم که این راز از بچه‌ها و والدین دعوت می‌کند تا درباره طبیعت در مقابل پرورش، و منشأ و تأثیر تضعیف‌کننده کلیشه‌ها صحبت کنند.

اما وقتی عمیق‌تر به فیلم وارد می‌شوید، معلوم می‌شود که چیز چندان خوبی نیست. از آنجایی که مردم حیوان نیستند، من از فکر کردن به نتیجه‌گیری‌های «منطقی» که چنین مکالماتی به آن منتهی می‌شود می‌ترسم. فیلم اشتباه نیست اگر بگوییم گوشتخواران از نظر بیولوژیکی تمایل به خوردن گیاه خواران دارند، خرگوش ها به شدت تولید مثل می کنند، تنبل ها کند حرکت می کنند (اینجا در DMV کار می کنند)، که می توانید روباه را از جنگل بیرون بیاورید اما شما نمی توانید جنگل را از روباه بیرون بیاورید و غیره. اگر همه اینها را به عنوان قیاسی با دنیایی که در آن زندگی می کنیم (به ویژه اگر در یک شهر بزرگ مانند زوتوپیا زندگی می کنیم) در نظر بگیرید و سپس از خود بپرسید کدام گروه های نژادی یا قومی یا اجتماعی (پلیس، تاجران، بوروکرات های شهری) "شارتگر" هستند و کدام "شکار" هستند (برای اهداف ترجمه استعاره)، شما مشکل را می بینید. «زوتوپیا» تقریباً هر آنچه والدین می‌خواهند جهان‌بینی را به فرزندانشان منتقل کنند، نشان می‌دهد، هر چند آغوش‌گر یا بدخیم باشد. من می توانم تصور کنم که یک ضد نژادپرست و یک نژادپرست از این فیلم بیرون می آیند و هر کدام فکر می کنند که این حس آنها را از نحوه کار جهان تأیید می کند.

«زوتوپیا» دائماً از شخصیت‌هایش می‌خواهد که به کلیشه‌های گونه‌ها نگاه کنند و از زبان گونه‌گرایی استفاده نکنند یا فرضیات آزاردهنده را تکرار نکنند. هاپس به همکارش هشدار می‌دهد: «فقط یک خرگوش می‌تواند خرگوش دیگر را «ناز» خطاب کند. وایلد به هاپس توصیه می کند: «هرگز اجازه نده ببینند که به تو می رسند. و اذعان به نفرت مخربی که تبعیض می تواند ایجاد کند وجود دارد. بسیاری از حیوانات به بهای کلیشه‌های مربوط به گونه‌هایشان جوک‌های تحقیرآمیز خود را انجام می‌دهند (مثل اینکه هاپس داوطلبانه برای وایلد ریاضی انجام می‌دهد و به او می‌گوید: "اگر ما خرگوش‌ها در یک چیز خوب باشیم، این در حال افزایش است") و فلاش بک نسبتاً شدید نشان می دهد که وایلد تبدیل به یک هوستور شد زیرا حیوانات دیگر در حالی که کلیشه های ضد روباه را تکرار می کردند، او را به عنوان یک توله گیج می کردند و با استقبال از کاریکاتور گونه خود و تبدیل شدن به روباه ترین روباهی که کسی دیده بود به او پاسخ داد. همه اینها هوشمندانه و نجیب به نظر می رسد تا زمانی که متوجه شوید که تمام کلیشه ها در مورد حیوانات مختلف تا حدی درست است، به ویژه اساسی ترین آنها: گوشتخواران گیاهخواران را می خورند زیرا این در طبیعت آنهاست. (بله، خوانندگان، می‌دانم، ببرهایی وجود دارند که به آنها یاد داده‌اند که با بره‌ها بغل کنند، و من همان میم‌هایی را با گربه‌ها و سگ‌ها دیده‌ام که شما دارید؛ منظورم به طور کلی است.)

شاید عجیب به نظر برسد که من روی این جنبه از «زوتوپیا» که توسط بایرون هاوارد و ریچ مور کارگردانی می‌شود و جرد بوش کارگردانی می‌شود، فکر می‌کنم، زیرا فیلم سرگرم‌کننده است. طرح مهیج، که نسبتاً سخاوتمندانه از «48 HRS» و هر درام پلیسی شامل توطئه دولتی وام گرفته شده است، به طرز هوشمندانه ای شکل گرفته است. ترکیب بندی و نورپردازی متفکرانه تر از چیزی است که در یک فیلم انیمیشن سه بعدی با بازی حیوانات چشم درشت که به زبان انگلیسی صحبت می کنند. صدای افراد مشهور و چند بخش وجود دارد که بسیار دوست‌داشتنی هستند، به‌ویژه هر سکانسی که شامل ستاره پاپ Gazelle (با صدای شکیرا) و قطار سریع‌السیر هاپس به سمت و از طریق Zootopia است که مناطق مختلف شهر (از جمله تاندرای یخ‌زده و یخ زده) را معرفی می‌کند. جنگل بارانی مه‌آلود) در حالی که فضایی برای طلسم‌های بعدی باقی می‌گذارد (تعقیب پا در شهر جوندگان به هاپس اجازه می‌دهد بفهمد غول بودن چه احساسی دارد). برخی از بزرگ‌ترین خنده‌ها از خنده‌های آشکاری ناشی می‌شوند که می‌دانید نویسندگان نمی‌توانستند در برابر آن‌ها مقاومت کنند، مانند چیزی که کاپیتان گاومیش آبی ادریس می‌گوید که نمی‌توانند جلسه صبحگاهی را بدون اذعان به فیل در اتاق شروع کنند. اگر تصمیم دارید به استعاره‌ای که فیلم حول آن ساخته شده است فکر نکنید، این یک انحراف لذت‌بخش است که با مهارت زیادی ساخته شده است.

با این حال: آیا این خیلی زیاد است که بپرسیم فیلمی که نیات والای خود را مانند یقه ای درهم و برهم می پوشاند، بتواند در برابر موشکافی مقاومت کند؟ اگر «زوتوپیا» کمی مبهم‌تر، یا شاید احمق‌تر و کمتر از خودش راضی بود، ممکن بود یک نوع کلاسیک باشد، البته از نوع بسیار متفاوت و کمتر معتبر. همانطور که هست، این یک فیلم خوش قلب و زیبا است که آنطور که می‌خواهد جمع نمی‌شود.

  • مو امین

در جست و جوی دوری

سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۰۵ ق.ظ

موضوعی پرطرفدار که این روزها در اینترنت پرطرفدار شده است: آیا تابستان نارضایتی در گیشه دنباله و پیش درآمد هالیوود با ورود «در جست و جوی دوری»، پیکسار و دیزنی به همان استخر فیلم انیمیشن بازمی گردد. موجودات زیردریایی که در سال 2003 «یافتن نمو» را به حرکت درآوردند؟

بنابراین، مایه تسکین آن است که توجه داشته باشیم که پیگیری دارای قلاب‌های احساسی فراوان، برخی خطوط عالی است و بوی بدی ندارد، علیرغم اینکه صرفاً از همان جریان داستانی قبلی به جز سواحل اقیانوس آرام کالیفرنیا به جای سواحل بزرگ پیروی می‌کند. سد مرجانی استرالیا. اگر «Finding Nemo» مانند یک روز شاد در ساحل احساس می‌شد، پس «Finding Dory» یک بعد از ظهر پر حادثه در یک پارک آبی است - یا، در این مورد، موسسه حیات دریایی که، همانطور که دانای کل صدای سیگورنی ویور را دوباره ضبط کرد. این اطمینان را می دهد که هر بازدید کننده کامپیوتر محور این مرکز، نه به سرگرمی انسان، بلکه به "نجات، توانبخشی و رهاسازی" اختصاص دارد. نتیجه ممکن است این بار کمتر رضایت بخش باشد، اما «پیدا کردن دوری» در نهایت ارزش سفر را دارد.

عاقلانه، فیلم از بزرگترین دارایی «یافتن نمو» به‌علاوه ساکنان زیر آب و زندگی گیاهی‌اش بهره می‌برد: روحیه شناور الن دی جنرس و شادی کودکانه‌ای که او با صدای بلند به دوری، فراموشکار و در عین حال نترس زندگی می‌دهد. بلو تانگ که مبارزه با از دست دادن حافظه کوتاه‌مدت هر زمان که کار سخت می‌شد، به‌علاوه بسیار مهم بود، زیرا مارلین دلقک ماهی دلقک به دنبال پسر جوان سرسخت نمو می‌گشت. به هر حال، هیچ چیز آزادتر از این نیست که به سختی بتوانی گذشته خود را احضار کنی، به همین دلیل است که دوری تکانشی در بازیگری در لحظه بسیار خوب است.

ارتقاء یک بازیکن حمایت کننده کمیک به عنوان یک هدلاینر می تواند پیشنهادی مبهم باشد. اما درست مانند رابین ویلیامز، که به شکلی به یاد ماندنی رگه آبی را به عنوان جن در «علاءالدین» به وجود آورد، دی جنرس و شخصیت گاه احمق و گاه گیج‌آلود او همچنان مناسب نقشی هستند که روح آب نمک نشاط‌آور را ارائه کرد. Finding Nemo» و تقریباً در اینجا همان کاری را انجام می دهد که مارلین (یک آلبرت بروکس در حال بازگشت) و نمو (جایگزین هایدن رولنس) در کنار او در یک سفر جدید یک سال پس از سفر اول شنا می کنند.

داستان به اندازه داستان اصلی جذاب نیست، حتی اگر فیلمنامه دوباره توسط اندرو استانتون (به همراه ویکتوریا استروس، نویسنده همکار) باشد که یک بار دیگر با دستیار آنگوس مک‌لین کارگردانی می‌کند. در نهایت، اتکای زیادی به فیلم اکشن کارتونی تلویزیونی صبح شنبه که با منطق مخالفت می‌کند، وجود دارد، زیرا شخصیت‌های اصلی با عبور از لوله‌ها و شنا کردن از یک ظرف مایع به ظرف مایع دیگر در موسسه شنا می‌کنند. زمانی که گروه ماهی به رهبری گیل خسته جهان ویلم دافو در مطب دندانپزشکی در «در جستجوی نمو» فرار بزرگی از مخزن انجام دادند تا حدودی قابل باور بود. اما عاقبت زمانی فراتر از اعتبار است که اختاپوس تازه وارد هنک (مخلوط آزمایشی از شاخک ها با قدرت های آفتاب پرست با صدای اد اونیل از خانواده مدرن) به نحوی قادر به مانور دادن با کامیون فراری در بزرگراهی شلوغ است که نمی تواند به پدال ها برسد. یا روی داشبورد ببینید.

با این حال، آنچه ممکن است مغز شما نپذیرد، قلب شما فقط می تواند آن را قبول کند. «یافتن نمو» با تصویری ادراکی از نیاز شدید یک والدین مجرد برای محافظت از کودک، به‌ویژه کودکی با باله‌های کوچک‌تر، به جای اجازه دادن به او برای مراقبت از خود و به دست آوردن حس استقلال، به پیش رانده شد. در اینجا، استنتون از همان غریزه اولیه استفاده می کند، زمانی که ما در ابتدا با دوری به عنوان یک گوپی بی گناه، چشم درشت و با صدای بچه آشنا می شویم که والدین نگرانش چارلی و جنی (با بازی یوجین لوی و دایان کیتون) توضیح می دهند که چگونه باید همیشه به هر کسی بگوید. او می گوید: "من حافظه کوتاه مدت دارم." یا، همانطور که او آن را شیرین می نامد، "از دست دادن کوتاه مدت به خاطر بسپار". دوری به‌جای خود بزرگ‌شده‌ی خوش‌شانس و بدشانس‌اش، یک حیوان درمانده است که یادآوری‌اش تقریباً فوراً به‌دلیل ناتوانی‌های یادگیری‌اش تبخیر می‌شود و او به ناچار به زیرزمین سرگردان می‌شود، و مادر و پدر ناامیدش را با تأثیرات ویرانگر پشت سر می‌گذارد.

فیلم زمانی شروع می‌شود که دوری مسن‌تر یک تکان الکتریکی فلاش بک را تجربه می‌کند و با آن سوسو زدن کوتاه متوجه می‌شود که واقعاً پدر و مادری دارد. و او با مارلین همیشه بدخلق و نمو حامی به زودی به دنبال خانواده اش می رود. او ممکن است به دنبال پدر و مادرش باشد، اما دوری واقعاً در حال کشف هویت خود است و موفق می‌شود خاطرات تعیین‌کننده دیگری را در طول مسیر، هر چقدر هم زودگذر، ایجاد کند. این شامل منابع شعار الهام بخش او، «فقط به شنا کردن ادامه دهید» و نحوه صحبت او به «نهنگ» است.

برخی از علاقه‌مندی‌های قدیمی «Finding Nemo» با گنجاندن لاک‌پشت باحال «کراش» و پسرش «اسکورت»، مربی مدرسه ماهی، آقای ری، و «مال من! مال خودم! مال من!» -مرغ های دریایی می خوانند. اما تعداد کمی از شخصیت‌های جدید، که شامل یک نهنگ بلوگا (تای بورل از «خانواده مدرن») و یک کوسه نهنگ نزدیک‌بین (کیتلین اولسون) می‌شوند، علاوه بر یک جفت شیر ​​دریایی تنبل کاکنی (ادریس) تأثیر ماندگاری بر جای می‌گذارند. البا و دومینیک وست، دوباره با هم بعد از o n طرف مخالف قانون «سیم») در حال بازپروری در مؤسسه که فقط هر وقت همگروه ساکت و دیوانه آنها جرالد (که به نظر می رسد با اد کفتار از «شیر شاه» نسبت دارد) جرات کند باله ای را روی صخره آنها بگذارد، به هم می ریزند.

به جز مارلین، که پس از پرتاب یک مشاهده آزاردهنده به سمت دوری، هنگامی که او ناخواسته نمو را در معرض خطر قرار می‌دهد، درس ارزشمندی در همدلی می‌آموزد، تقریباً همه موجودات از یک ماهی پرنده مغز پرنده گرفته تا صدف بسیار پرحرفی که آدری دوم را در «فروشگاه کوچک» به یاد می‌آورد، می‌بیند. از وحشت» با کمال میل به قهرمان ما در انجام ماموریتش کمک می کند. می توانید حدس بزنید که آیا این کار انجام شده است یا خیر، اما بیایید بگوییم که یک پایان خوش وجود دارد. در واقع، دو یا سه پایان خوش وجود دارد، زیرا فیلمسازان نمی دانند چه زمانی کافی است. این شامل کدای است که نیاز به رد شدن در آبشاری از اعتبارات نهایی دارد که با این وجود ارزش انتظار را دارد.

  • مو امین

عصر یخبندان: دوره برخورد

سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۵۳ ق.ظ

علم واقعی در «عصر یخبندان: دوره برخورد» به اندازه اسکرات، جونده سادو مازوخیست مورد علاقه همه، شکست می خورد. تا آنجا که، فیلمسازان پشت این پنجمین کاراکتر درهم و برهم و به طور قطعی درهم و برهم در مجموعه انیمیشن های یخبندان نیاز به استخدام اخترفیزیکدان نیل دگراس تایسون (هم به عنوان راوی و هم در لباس راسو، با تاج موی برجسته اش، تدی روح انگیز) احساس کردند. -چشم های خرس و تیرگی صورت) برای توضیح چگونگی پیدایش منظومه شمسی.

به ما گفته می‌شود که دلیلی «احمق‌تر» از آنچه معمولاً تصور می‌شود وجود دارد، و اینجاست که یک موش سنجاب مستعد مصیبت وارد می‌شود. بی‌کلام در مورد کهکشان پینگ‌پنگ می‌زنند، مانند نسخه‌ای دم‌پر و دندان‌نیش از ساندرا بولاک. در «جاذبه» پس از اینکه بلوط همیشه گریزان او باعث می‌شود که با یک کشتی بیگانه به فضای خارج از زمین منجنیق کند. در نتیجه، سیاره‌ها مانند توپ‌های بیلیارد به یکدیگر برخورد می‌کنند، در حالی که او دنباله‌ای از هرج و مرج کیهانی را در پی دیوانه‌وار خود بر جای می‌گذارد، در حالی که یک بار دیگر درگیر جستجوی سیزیفی خود برای یافتن مهره گرانبهایش است.

همانطور که اغلب در مورد فیلم‌های «عصر یخبندان» اتفاق می‌افتد، طلسم خشمگین استودیو بلو اسکای که ستاره‌های بی‌صدا و ماهر گذشته‌ای مانند باستر کیتون و هارولد لوید را به یاد می‌آورد که گویی توسط تکس اوری کارگردانی شده‌اند، همچنان برجسته‌ترین بخش این فیلم‌های کمیک است. به دوران ماقبل تاریخ بازمی گردد. او فردی ثابت است که هرگز تسلیم نمی شود، هرگز یاد نمی گیرد و هرگز به هدفش نمی رسد. و انیماتورها همچنان از ساختن راه‌های ابداعی جدید برای شکنجه او لذت می‌برند، حتی به بلوطش کمی بیشتر از حد معمول حضور انسان‌سازی می‌کنند.

این بار، Scrat همچنین کاتالیزور بقیه داستان است، زیرا ناخواسته باعث می شود یک سیارک شعله ور غول پیکر به سمت زمین پرتاب شود که احتمالاً می تواند کل جهان را نابود کند. اما این فاجعه برای مدتی به شکلی که اعضای به اصطلاح گله در سریال ظاهر می‌شوند، پشت سر گذاشته می‌شود. ری رومانو یک بار دیگر در نقش مانی ماموت پشمالو، با خیال راحت راه خود را از طریق پستانداران زمزمه می کند. معضل فعلی او به قدمت زمان، یا حداقل اولین سریال کمدی خانوادگی تلویزیون است: او فکر نمی‌کند داماد خوشبختش، جولیان (آدام دیوین) برای دخترش خوب باشد. هلو (ککه پالمر).

در مورد سید تنبل، که لب های شلخته اش دوباره توسط جان لگوئیزامو ارائه شده است، پس از اینکه فرانسین (ملیسا راوخ)، دوست دختر جرسی او، پیشنهاد ازدواج او را رد می کند - که تنها 14 دقیقه از اولین قرار ملاقاتشان می گذرد، دلش شکسته است. او با اشاره به این که «شبیه عکس پروفایلت نیستی» به آسیب می‌افزاید. در همین حال، به دنیس لیری و جنیفر لوپز بدترین خط داستانی داده می شود زیرا ببر دندان شمشیر دیگو و همسرشان شیرا نگران هستند که ممکن است نتوانند بچه دار شوند زیرا ظاهر خشن آنها باعث ترساندن بچه ها می شود. واقعا؟ آیا تخمگذاری آنها به همان اندازه ترسناک نخواهد بود؟

واضح است که سازندگان سریال «عصر یخبندان» ایده‌های سه‌گانه اصلی را تمام کرده‌اند. آنها باید این فرضیه پر طنین انداز و صمیمانه را حفظ کنند - برای اینکه یک خانواده باشید لازم نیست خویشاوند یا حتی یک گونه باشید - که در درجه اول مسئول چهار فیلم قبلی است که مجموعاً 2.8 میلیارد دلار در سرتاسر جهان فروش داشته است. اما «Collision Course» تلاش می‌کند تا خستگی دنباله‌اش را با اختصاص زمان بیشتری به نمایشگر به شخصیت‌های جانبی فصل‌های قبلی و تبلیغ بریتیش با راسوی بیش‌فعال تک‌چشم سایمون پگ، باک، حل کند، زیرا او و سه دایناسور پرنده بدجنس فرار می‌کنند. از دنیای گمشده در سومین فیلم عصر یخبندان.

باک نه تنها یک ستون باستانی حکاکی شده را حمل می کند که کلید توقف سیارک را نگه می دارد، بلکه یک کیت مک کینون را اینجا در بخش عجیب و غریب می کشد. گوست‌شکن بداخلاق احتمالاً به خودش لگد می‌زند که هرگز فکر نمی‌کرده یک کدو تنبل خانگی را در بیبی بیورن بچرخاند یا با اجرای قوی‌ای که ارزش پاواروتی اندازه‌ی کوچکش را داشته باشد، وارد آریا فیگارو از «آرایشگر سویا» شود.

سایر حواس‌پرتی‌ها که سطوح مختلفی از سرگرمی را ارائه می‌دهند، به‌شکل اپوسوم‌های احمقانه کراش و ادی (شان ویلیام اسکات و جاش پک)، نوعی که وقتی کلمه «وظیفه» را می‌گویند، می‌خندند، و ننه‌جنگ سید (واندا سایکس)، که به مشاهداتی داده می شود مانند: "این طرح آنقدر گنگ است که ای کاش چهره ای داشت تا بتوانم آن را بکوبم!"

اما وقتی صحبت از روایت به میان می‌آید، وقتی به ژئوتوپیا می‌رسیم، یک قلمرو هیپی-دیپی از جوانی همیشگی که با حضور کریستال‌های جادویی حفظ می‌شود، به‌نظر می‌رسد که یک فلسفه همه‌چیز است، ناگهان به مقطع عود و نعناع فلفلی تغییر می‌کند. که کلید توقف سیارک هستند. احتمالاً عجیب‌ترین تصور، شانگری لاما (جسی تایلر فرگوسن - ظاهراً اکنون قانونی وجود دارد که حداقل یکی از بازیگران اصلی «خانواده مدرن» باید در تابستان امسال صداپیشه هر فیلم انیمیشنی باشد)، رهبر معنوی این قبیله از علاقه مندان به یوگا که قدرت تف کردن یک پارچ لیگ برتر را در حالی که او بر قبیله خود ریاست می کند، نشان می دهد.

با رنگ های بنفش چشم نواز و اسطوخودوسی که به آن اضافه شده اند حواس شما پرت نشود o پالت رنگ معمولاً سرد. این طرح به همان اندازه که به نظر می رسد از هم گسیخته است. شما اسکرات را به عنوان یک فضانورد بی میل، یک عروسی در انتظار، یک فاجعه آخرالزمانی احتمالی، بازدیدکنندگان از یک دوره ماقبل تاریخ دیگر و بچه های گل به سبک دهه 60 دارید. تقریباً مثل این است که نویسندگان صرفاً از ایده‌های باقی مانده از فیلم‌نامه‌های دیگر «عصر یخبندان» استفاده می‌کنند که به تازگی باد زیر کک‌های سید است، برای نقل قول از یکی از خطوط وانت تنبل. این همچنین سیگنالی است که تاریخ انقراض این مفهوم در شرف انقضا است، اما امیدوارم اسکرات هرگز به تلاش غیرممکن خود برای تصاحب بلوط خود پایان ندهد، چه در قالب دیگری یا فقط در تصور من.

  • مو امین

لاک پشت قرمز

سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۴۴ ق.ظ

افسانه فرانسوی/ژاپنی «لاک‌پشت قرمز» یکی از آن فیلم‌های انیمیشن متحرک کمیاب است که شما را به محیطی متفاوت منتقل می‌کند بدون اینکه از شما بخواهد روی روایت یا توسعه شخصیت تمرکز کنید. درعوض، بینندگان تشویق می‌شوند که عاشق یک محیط شوند، به‌ویژه جزیره‌ای استوایی کوچک که در آن یک مرده‌روی بی‌تفاوت و لال به‌طور غیرقابل توضیحی خود را کشتی‌شکسته می‌بیند. این تمرکز بر روی روایت بسیار مهم است، زیرا «لاک پشت قرمز» عادی سازی فیلم عاشقانه یک مرد با طبیعت را دنبال می کند. از آنجا که این یک افسانه است، عاشقانه فوق الذکر کاملاً تحت اللفظی است: مرد غوطه ور بی نام ما عاشق یک لاک پشت در حال تغییر شکل می شود که به یک زن برهنه زیبا تبدیل می شود. او همچنین به ناچار تلاش برای فرار از اطراف خود را متوقف می کند و شروع به ساختن خانه ای در جزیره می کند.

ممکن است این یک اسپویلر بزرگ به نظر برسد، اما "لاک پشت قرمز" یک قطعه خلق و خوی برای کودکان است، بنابراین پیچیدگی داستان واقعا مهم نیست. این فیلم که توسط استودیوی انیمیشن های ژاپنی استودیو گیبلی تهیه شده است، دارای سبکی پیچیده و با اعتماد به نفس طراحی شده با دست است که شما را جذب می کند و باعث می شود که بخواهید چنین استعاره ای صریح و خونین را برای آگاهی زیست محیطی بپذیرید.

«لاک پشت قرمز» با روایتی به سبک «رابینسون کروزوئه» در مقابل روایتی به سبک طبیعت آغاز می شود، حالتی که بینندگان باید راحت و/یا با آن آشنا باشند. این داستان را می‌دانید: مردی به جزیره‌ای می‌رسد و باید با نیروی محض اعتقاد و نبوغ، خود را با ایجاد سرپناه، جستجوی غذا و ساخت یک قایق برای فرار نجات دهد. تفاوت اصلی این نوع داستان با داستانی که "لاک پشت قرمز" در نهایت تبدیل به آن می شود این است که همیشه چیزی وجود دارد که می خواهد چشم بیننده را جلب کند، خواه این خرچنگ های غیر انسانی باشد یا جنگلی از شاخه های بامبو که به آرامی در حال تاب خوردن هستند. متعاقباً در ابتدای فیلم تنش ظریفی در بازی وجود دارد: شخصیت جزیره خود را نشان می‌دهد حتی زمانی که ما تشویق می‌شویم گرفتار روال جذاب قهرمانمان در ساختن یک قایق شویم، تلاش کنیم (و مکرراً شکست بخوریم) برای فرار، خیال‌پردازی کنیم. خیره شدن به ماه، و سپس به ناچار تکرار این روش موقت.

این تنش به محض ظاهر شدن شخصیت عنوان به اوج می رسد. او در ابتدا حضوری نامرئی و به ظاهر خصمانه است که مانع از فرار قهرمان فیلم از زندان جزیره اش می شود. او قایق او را نابود می‌کند، اگرچه در ابتدا تشخیص این که چه اتفاقی در حال رخ دادن است دشوار است زیرا هر بار که او سعی می‌کند نگاهی به او بیندازد، از نظر دور می‌شود.

با این حال، او به همان اندازه او سرسخت است، بنابراین مرد مغروقه سعی می کند یک قایق دیگر بسازد و بارها و بارها روند خود را تکرار کند. اما در نهایت، او متوجه می شود که حضور قابل مشاهده ای وجود دارد که او را جذب می کند. ما به غار می‌پیوندیم زیرا می‌فهمد که الف) حضور فیزیکی او را از خروج منع کرده است ب) حضور برای گرفتن او نیست و در نهایت ج) این حضور زیباست.

رسیدن از A به B احتمالاً به اندازه جهش از B به C برای بینندگان یک جهش منطقی دشوار نیست. اما مایکل دودوک د ویت، نویسنده/کارگردان همکار، تماشاگران را مجبور می کند تا با جلب مداوم توجه ما به محیط طبیعی فیلمش، ناباوری خود را متوقف کنند. این یک محیط مسحور شده است، البته نه آنطور که شما ممکن است بر اساس کارتون های دیزنی مانند "پری دریایی کوچک" یا "پیتر پن" انتظار داشته باشید. برخی از ساکنان حیوانات بامزه وجود دارند که باید با آنها ارتباط برقرار کنیم، مانند خرچنگ های ذکر شده در بالا. اما در بیشتر موارد، از ما خواسته می شود که از طریق جزئیات سرسبز با جهان ارتباط برقرار کنیم. ما نیروی طاقت‌فرسا یک طوفان ناگهانی باران را از طریق طراحی صدا تجربه می‌کنیم: آب باران شاخه‌های بامبو را پرتاب می‌کند، باد برگ‌ها و علف‌های بلند را پاره می‌کند، و معمولاً آب‌های ساکن به‌طور غیرقابل کنترلی موج می‌زند. به این ترتیب، با سهیم شدن در فرآیند هیجان انگیز اکتشاف غارنشین، خود را با سرعت زندگی جزیره سازگار می کنیم.

بنابراین وقتی "لاک پشت قرمز" در نهایت تبدیل به داستانی در مورد یک مرد، یک زن (خزنده جادویی) و زندگی مشترک آنها می شود، احساس عجیبی نمی کند. دودوک د ویت با موفقیت به بینندگان می آموزد که دو شخصیت اصلی خود را به عنوان امتداد دنیایی که در آن زندگی می کنند ببینند، و ما را به این امر سوق می دهد که رابطه در حال تکامل آنها را به عنوان گسترش پیوند عمیق آنها ببینیم. یا به بیانی دیگر: این دو شخصیت به هم اهمیت می‌دهند، زیرا در نهایت متوجه می‌شوند که نه تنها دشمن هم نیستند، بلکه دو نفر هستند که اتفاقاً دنیای یکسانی دارند. چیزی شگفت انگیز در مورد این نوع پیوند وجود دارد، چیزی که من مطلقاً از یک فیلم کودکان انتظار نداشتم: شخصیت هایی که یکدیگر را دوست دارند و مشکلات را با هم بر اساس درک متقابل از محیط اطراف خود حل می کنند. «لاک پشت قرمز» همچنین با غوطه ور کردن ما در یک عالم کوچک کاملاً تحقق یافته، بینندگان را به خود جذب می کند. دودوک دی ویت، نویسنده همکار پاسکال فران، و یک گردان ماهر از انیماتورها یک افسانه کاملا خلع سلاح را خلق کرده اند، داستانی که در ابتدا آشنا به نظر می رسد، اما در نهایت خود را چیزی جدید و کاملا غیرمنتظره نشان می دهد.

  • مو امین

امواج اقیانوس

سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۴۰ ق.ظ

در اوایل سال جاری، GKIDS نسخه بازسازی‌شده «فقط دیروز» استودیو گیبلی را منتشر کرد که به ندرت دیده شده و استادانه است و سال را به شیوه‌ای مشابه به پایان می‌رساند و در خزانه‌ها حفاری می‌کند تا یک درام انیمیشنی و فیلم کودکان از یکی از مهم‌ترین فیلم‌ها را به بینندگان آمریکایی ارائه دهد. شرکت های فیلم در تاریخ (اکنون در اکران محدود در نیویورک).

"امواج اقیانوس" در اوایل دهه 90 از تلویزیون ژاپن پخش شد، اما از آن زمان به سختی در ایالات متحده یافت می شود. گزارش شده است که به عنوان فرصتی برای برخی از انیماتورهای جوان در گیبلی زنده شد تا بال‌های خود را باز کنند، "امواج اقیانوس" اولین فیلم گیبلی است که توسط هایائو میازاکی یا ایسائو تاکاهاتا کارگردانی نشده است، اگرچه می‌توان اثر انگشت هر دو جنتلمن را در فینال مشاهده کرد. تولید - محصول. با زمان اجرا بسیار کوتاه (72 دقیقه) و داستان فریبنده ساده، "امواج اقیانوس" می تواند مانند پاورقی در داستان گیبلی احساس شود، اما ویژگی های خاص خود را نیز دارد. این یک درام ظریف و به خوبی روایت شده است که ممکن است عمق چیزی مانند «فقط دیروز» را نداشته باشد، اما ثابت می‌کند که شاگردان میازاکی و تاکاهاتا به صحبت‌های معلمان خود گوش می‌دادند.

«امواج اقیانوس» به کارگردانی تومومی موچیزوکی و نویسندگی کائوری ناکامورا (برگرفته از رمانی از سائوکو هیمورو)، داستان خاطره و عشق است. تاکو مرد جوانی در ایستگاه قطار توکیو است که چهره ای آشنا را روی سکوی دیگری می بیند. آیا ممکن است ریکاکو، زن جوانی باشد که چند سال قبل زندگی خود را در مدرسه تغییر داد؟ سپس فیلم به دوران مدرسه تاکو برمی گردد و بر روی دختر جدیدی تمرکز می کند که همه را تکان می دهد. تاکو ابتدا ریکاکو را از طریق چشمان دوستش یوتاکا، که زن جوان جذاب را از پنجره دید، شناسایی می کند. اکنون پشت او به پنجره است و بنابراین تاکو باید نظر دوستش را به عنوان واقعیت در نظر بگیرد. او فوراً این شخص را از چشمان دوستش می بیند، و همین امر باعث می شود بعداً اعتراف به احساسات او نسبت به ریکاکو، از ترس اینکه دوستی او با یوتاکا را به هم بزند، سخت تر می شود.

بله، افرادی که با فانتزی‌های استادانه‌ای مانند «شاهزاده مونونوکه» و «روح دور» شناخته می‌شوند، یک درام مثلث عشقی ساختند. این فیلم حتی ملایم‌تر و اغلب بی‌حادثه‌تر از آن چیزی است که توصیفش ممکن است شما را باور کند. این یک داستان اپیزودیک از رویارویی بین ریکاکو و تاکو است. یک سفر مدرسه ای به هاوایی وجود دارد که طی آن ریکاکو پول خود را از دست می دهد و می خواهد مقداری قرض بگیرد. یک سفر سرنوشت ساز به توکیو وجود دارد که در آن ریکاکو تلاش می کند تا پدرش را پیدا کند و تاکو در نهایت با او تگ می کند. سیلی زیاد هست می‌توان این بحث را مطرح کرد که اگر «امواج اقیانوس» متحرک نبود و سه ستاره CW در آن بازی نمی‌کرد، اوضاع کسل‌کننده‌ای بود.

اما اینطور نیست. و «امواج اقیانوس» ارزش تماشا کردن را دارد تا ببینیم شرکتی مانند گیبلی چقدر می‌تواند به یک داستان نسبتاً ساده بیاورد. موسیقی اغلب در فیلم‌های آنها کلیدی است - لحن ایجاد می‌کند و به هدایت مخاطب کمک می‌کند. امتیاز شیگرو ناگاتا ثابت است، گاهی اوقات در نیمه اول تا حدی حواس‌پرت کننده است، اما به طور کلی بخشی از ساختار قطعه می‌شود و فیلم بدون آن کار نمی‌کند. البته، تیم جیبلی همچنین حس بصری ملایم و زیبایی را به فیلم می‌آورد که دیگران حتی آن را در نظر نمی‌گیرند. اینجا فوق‌العاده ظریف است – هیچ طرح موجود یا خلقت خارق‌العاده‌ای وجود ندارد که آن را آشکار کند – اما هنوز هم وجود دارد. این در جزئیات شخصیت، برش‌های عکس‌های طبیعت برای پیوند خاطرات اپیزودیک، انتخاب رنگ و موارد دیگر است.

در سال 1993 استودیو گیبلی هنوز یک شرکت نسبتا جوان بود. مطمئناً، میازاکی و تاکاهاتا قبلاً چند شاهکار را از دست داده بودند، اما این شرکت چندین شاهکار دیگر را در پیش داشت، همراه با شهرت بین المللی که در ربع قرن آینده به دست خواهند آورد. «امواج اقیانوس» ممکن است به تنهایی فیلم فوق‌العاده‌ای نباشد (برای ثبت، «فقط دیروز» است) اما هرگز کسل‌کننده نیست و به شکل‌گیری داستان شرکتی با استعداد آنقدر کمک می‌کند که در نهایت دنیای انیمیشن را برای همیشه تغییر دهد.

  • مو امین

کتاب های خون

چهارشنبه, ۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۰۲:۲۰ ب.ظ

"در سال 1984، کتاب‌های خون منتشر شد... آنها میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان شوکه کردند و ترساندند... این فیلم جرأت می‌کند دوباره آن صفحات را باز کند." این‌ها کلماتی هستند که اقتباس بسیار آزاد هولو از «کتاب‌های خون» کلایو بارکر را آغاز می‌کنند که بر اساس یکی از تأثیرگذارترین مجموعه‌های داستان کوتاهی که تا به حال روی صفحه گذاشته شده است. در حالی که ممکن است مقایسه یک اقتباس با منبع عالی آن ناعادلانه به نظر برسد، سازندگان اینجا از همان ابتدا این دستکش را کنار گذاشتند و سپس نتوانستند استانداردهای خود را برآورده کنند.

«کتاب‌های خون» که در ابتدا به‌عنوان مجموعه‌ای گلچین تصور می‌شد، اکنون به یک فیلم گلچینی کاهش یافته است، سه داستان با پیوندهای سست از نظر داستان، اما همه درباره افرادی است که یاد می‌گیرند نباید با طرف مقابل درگیر شوند. اگر به خالق برانون براگا اجازه داده می‌شد این را به مجموعه‌ای که باید می‌بود گسترش دهد، ممکن بود کارساز باشد، اما از هر نظر در این شکل یک پروژه نیمه کاره به نظر می‌رسد. آیا اگر سه قسمت برای انتشار یک سریال جدید Hulu به جای یک ویژگی کامل ارسال می شد، در این مورد به گونه دیگری قضاوت می کردم؟ شاید، اما من هنوز در مورد اینکه قرار است بعدی به کجا برسد، عصبی هستم.

در یکی از عجیب‌ترین تصمیم‌های این تولید، تنها یکی از این سه داستان در واقع بر اساس ترکیبی از بارکر است و حتی آن داستان (داستان واقعی به نام «کتاب خون» که گلچین را باز می‌کند) به‌طور آزادانه تغییر کرده است. دو مورد دیگر اصیل هستند و بنا بر گزارش ها توسط براگا و بارکر تصور شده است. اگر آنها بخشی از یک مجموعه بزرگتر بودند که به داستان های بارکر باز می گشتند، ممکن بود بهتر جا بیفتند، اما در اینجا احساس می کنند که تقریباً هیچ ارتباطی با مجموعه گلچین کتاب های خون ندارند، و شباهت کمی به دیدگاه های تاریک و پیچیده بارکر دارند. نوشتن چیزی در مورد بارکر وجود دارد که ترجمه او را به رسانه‌های دیگر بسیار سخت می‌کند – فیلم‌هایی مانند «Rawhead Rex» و «Lord of Illusions» که هر دو بر اساس داستان‌های بارکر از Books of Blood ساخته شده‌اند، این موضوع را بیشتر نشان می‌دهند. بنابراین فکر می‌کنم منطقی است که براگا از اینکه چگونه سوررئالیسم عمیقا ادبی بارکر روی هولو کار می‌کند می‌ترسید. اما پس چرا فیلم را با چنین دارایی دوست داشتنی مرتبط می کنیم؟ فقط در مقایسه کمرنگ می شود.

«کتاب‌های خون» با دو جنایتکار شروع می‌شود که به دنبال پول از یک کتاب‌فروش هستند و به یکی در مورد وجود یک کتاب یک میلیون دلاری و اینکه کجا آن را پیدا کند می‌گوید. از آن شروع به داستان «جنا» با بازی بریت رابرتسون موثر در نقش زن جوانی که پس از یک حادثه دردناک و تصمیم به ترک داروهایش از خانه فرار می کند، گذر کنید. جنا با دنیای اطرافش مشکل دارد، به خصوص صداهایی که در آن ایجاد می کند. تاکید بر خزنده بودن دهان انسان به نظر می رسد که جویدن احساس بسیار بدی دارد، و جنا از هدفون های حذف کننده صدا استفاده می کند تا دنیا را غرق کند. او به یک تخت خواب و صبحانه ختم می شود، جایی که می فهمد ترک خانه بدترین اشتباهی است که تا به حال مرتکب شده است. رابرتسون بهترین بازی را در فیلم ارائه می دهد و انصافاً، قوس در اینجا درباره چیزهای پنهان شده در دیوارها نیز کاملاً احساس می کند بارکر - تصویر آنچه در یک خانه معمولی در "Hellraiser" پنهان شده بود - اما براگا نمی تواند لحن وحشتناک را پیدا کند. این داستان به طور کلی نیاز داشت، اجازه دهید آن را به گونه ای بکشید که کمتر و کمتر جذاب شود.

آنا فریل، داستان دوم، «مایلز» را به عنوان زنی که وقتی مردی (راوی گاورون) به او نزدیک می‌شود و ادعا می‌کند می‌تواند با پسر مرده ارتباط برقرار کند، از دست دادن پسرش غمگین می‌شود. مانند شخصیت اولین داستان کوتاه کتاب های خون، او به عنوان ظرفی برای روایت داستان های مردگان انتخاب شده است، اما این نسخه از شخصیت راز تاریکی دارد. فریل محکم است و براگا بیشتر لحن خونین درست را در اینجا ایجاد می‌کند، اما بیشتر شبیه مقدمه‌ای برای یک مجموعه گلچین است تا محوریت یک فیلم.

«کتاب‌های خون» در امتداد پایانی به داستان اول خود (و سپس دوم و سوم آن) بازمی‌گردد، و سعی می‌کند یک فیلم گلچین را به هم پیوند دهد و زمانی که فرد پشت می‌نشیند و به کل تصویر نگاه می‌کند، شبیه به یک داستان است. متأسفانه، کاری که در این شکل می‌خواهد انجام دهد، کمی مبهم است، به خصوص با پیچش ارزانی که جنا را درگیر می‌کند، و بدتر از همه خسته‌کننده است. هرکسی که Books of Blood را خوانده باشد به شما خواهد گفت که هیچ چیز خسته کننده ای در مورد آنها وجود ندارد، حتی در بدترین حالتشان. بزرگ‌ترین گناه در اینجا این است که «کتاب‌های خون» به‌رغم نام کسی که این ژانر را بازتعریف کرده است، آنقدر عمومی است که نمی‌توان آن را به خاطر آورد.

  • مو امین

ایلای

چهارشنبه, ۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۰۲:۱۶ ب.ظ

بدون اینکه چیزی را خراب کند، «ایلای»، جدیدترین فیلم از سیل واقعی فیلم‌های ترسناک نتفلیکس اورجینال، آنقدر بر یک پیچش تکیه دارد که گهگاه فیلم‌سازی مؤثر و بازی‌های خوبش زیر وزنش فرو می‌ریزد. همانطور که حقیقت پشت آنچه واقعاً در فیلم سیاران فوی اتفاق می‌افتد خود را نشان داد، نمی‌توانستم فکر نکنم که الف) نسخه قوی‌تری از این فیلم وجود دارد که در آن ما این حقیقت را خیلی زودتر می‌دانیم و ب) این راز را در نحوه فیلم حفظ می‌کنیم. باعث می شود کل تجربه شبیه یک تقلب باشد. پایان "الی" اکثریت "الی" را زیر و رو می کند و آن را به نوعی شبیه یک بازی ارزان می کند. این به اندازه صحنه پایانی مضحک «شکستگی» آسیب زا نیست، اما من با طعم بدی مشابه در دهانم باقی ماندم. و وقتی یک شخصیت به معنای واقعی کلمه نزدیک به پایان می‌گوید: «اگر کل زمان را می‌دانستی، می‌توانستی به من بگوئی»، من احساس کردم که بسیار دیده شده‌ام.

الی (چارلی شاتول) یک کودک 11 ساله بسیار بیمار است. او مجبور است بیشتر اوقات لباس فضانوردی بپوشد زیرا سیستم ایمنی بدنش بسیار ضعیف است که هوای معمولی می تواند او را بکشد. در آخرین تلاش برای درمان پسرشان، والدین الی (کلی ریلی و مکس مارتینی) پسر را به یک خانه قدیمی وحشتناک می برند که توسط دکتر هورن مرموز (لیلی تیلور) به یک مرکز پزشکی تبدیل شده است. او مادر و پدر الی را متقاعد می کند که او به تنهایی می تواند پسرشان را نجات دهد و الی اقدامات پزشکی وحشیانه، دردناک و عجیبی را آغاز می کند. اینکه دکتر هورن دقیقاً با الی چه می کند - و اینکه آیا او موفق خواهد شد یا نه - تنها یکی از رازهای هسته اصلی فیلمی است که نام او را یدک می کشد.

می بینید، این عمارت قدیمی فقط خارج از «جایگاه خانه خالی از سکنه 101» نیست. همانطور که الی به سرعت یاد می گیرد، قطعاً چند چیز وجود دارد که در شب در راهروهای طولانی و زیر نور آن اتفاق می افتد. فوی چندین بار به همان چاه‌های ترسناک پرش برمی‌گردد، مانند بیماران سایه‌دار در آینه‌ها و حکاکی‌های ترسناک در پنجره‌های مه‌گرفته را تکرار می‌کند، اما برخی قسمت‌ها هستند که فیلم‌هایی مانند «احضار» یا نمایش «تسخیر شده در تپه» را به یاد می‌آورند. خانه." کافی است بگوییم، الی متقاعد می‌شود که نیرویی در خانه وجود دارد که می‌خواهد چیزی به او بگوید، اما او (و ما) هرگز مطمئن نیستیم که می‌خواهد به او صدمه بزند یا به او هشدار دهد. او همچنین با دختری دوست می شود که مدام بیرون از خانه ظاهر می شود به نام هیلی با بازی سدی سینک ستاره آینده در سریال Stranger Things. او به او هشدار می دهد که دکتر خوب ممکن است در نهایت خوب نباشد.

از همان ابتدا، "الی" بر این احتمال تأکید می کند که همه در آن رازی دارند. پسر بیچاره چه نحوه عجیب و غریب ظاهر شدن هیلی، نحوه صحبت والدین الی درباره درمان او، چه دکتر هورن مشهود، پسر بیچاره در دنیایی از سردرگمی گرفتار شده است. آیا درمان‌ها رویایی را ایجاد می‌کنند که الی دارد یا چیزی فراطبیعی است که سعی می‌کند او را از عذاب قریب‌الوقوع هشدار دهد؟ فوی مواد ناراحت کننده زیادی را صرفاً از اسرار فیلمش تا صحنه های پایانی می دوش، اما این ترفندی ارزان تر از فیلمنامه نویسی خلاقانه یا فیلم سازی است. ما هیچ ایده واقعی نداریم که در بیشتر «الی» چه می گذرد، که نتیجه آن فیلمی است که اغلب گیج کننده است تا ترسناک. یک تفاوت اساسی وجود دارد ناآرام بودن از ناشناخته با آزرده شدن از فیلمی که احساس می‌کند عمدا مبهم و پنهان است متفاوت است - این تفاوت بین "اوه" و "هه" است. "الی" شما را مجبور می کند که اغلب این دومی را بگویید.

  • مو امین

میزبان

چهارشنبه, ۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۰۲:۰۹ ب.ظ

اگر می‌خواهید بی‌شرمانه از کلاسیکی که اکثر ما دیده‌ایم، جدا کنید، حداقل آن را جالب کنید. «میزبان» ساخته اندی نیوبری دو فیلم ترسناک را که خیلی ها می شناسند، «روانی» آلفرد هیچکاک و تا حدی «هاستل» الی راث ریف می کند. با این حال، ترکیب نامقدس این دو، تعلیق کافی برای نگه داشتن این بیننده در حدس زدن نداشت یا آنقدر متفاوت بود که من دیگر به شباهت ها فکر نکنم. برای داستانی از رمز و راز و دسیسه، "میزبان" هیچ کدام را ارائه نکرد.

شروع ضعیف ما با زوجی در لندن در پایان رابطه آنها شروع می شود. رابرت (مایک بکینگهام) دلشکسته و ناامید به کار خود در بانک باز می گردد و هزاران پوند سپرده خارج از دفتر را برمی دارد تا شانس خود را در یک مکان قمار مجلل امتحان کند. پس از ادامه بدشانسی‌های او، او مجبور می‌شود با یک کیف که با علامت باند چینی مشخص شده است، به آمستردام سفر کند. رابرت وقتی با ورا (مریم حسونی)، شخصیت مشکوک دیگری که سرگرمی مخفیانه وحشتناکی دارد، آشنا می‌شود، مشکلات بیشتری پیش رو پیدا می‌کند. وقتی رابرت ناپدید می‌شود، این وظیفه برادرش استیو (دوگی پوینتر) است که بفهمد چه اتفاقی برای او افتاده است. معمولاً در نقدها کمی کمتر در مورد اسپویلرها صحبت می کنم، اما نکات داستانی آنقدر شناخته شده هستند که احساس می کنم باید به آنها اشاره کنم.

اگر قبلاً شباهت ها را مشاهده کرده اید، تعداد زیادی وجود دارد. از تیتراژ ابتدایی الهام گرفته از سائول باس، این فیلم از نزدیک مسیر «روانی» را با اضافه کردن یک داستان فرعی کلیشه‌ای قاچاق مواد مخدر چینی دنبال می‌کند که به دلایلی مانند حق تکثیر کفش‌ها در آن نقش بسته است. «میزبان» حتی تا آنجا پیش می‌رود که شخصیت اصلی را تقریباً یک‌سوم از راه را در فیلم از دست می‌دهد، کاری که هیچکاک در «روانی» انجام داد که در سال 1960 تماشاگران را شوکه کرد. اما این سال 2020 است، بنابراین حتی معمولی‌ترین اتفاق. طرفداران ترسناک احتمالاً می توانند این دو فیلم را به هم مرتبط کنند.

در سطح پایه، «میزبان» به‌عنوان اقتباسی از «روانی» با تغییر جنسیت عمل می‌کند. رابرت اساساً شخصیت جانت لی، ماریون است، و ورا یک ریبوت زن ثروتمند از نورمن بیتس اثر آنتونی پرکینز است، دقیقاً تا جایی که رابرت را به عنوان مهمان غیرمنتظره می برد و با جسد پدر و مادر مرده صحبت می کند. عادت بد او در بریدن میهمانان شباهت هایی به تاجر هلندی "هاستل" دارد، از جمله تفسیری در مورد اینکه چگونه ثروتمندان از قتل و ظلم بی رحمانه فرار می کنند. اگر ارجاعات به اندازه کافی واضح نبود، سردخانه زیرزمین او همان سایه تیره از نورهای فلورسنت سبز و چشمک زن برخی از فیلم های «اره» را دارد. "میزبان" قبل از بازگشت به معمای الهام گرفته از "روانی" فقط برای مدت کوتاهی به شکنجه و لعنت می پردازد.

موضوع آنقدر نیست که نیوبری به دقت تعدادی از فیلمسازان مورد علاقه خود را ردیابی کند. این است که او در ساختن مواد به خوبی کار نمی کند. تعدادی از صحنه‌ها به نظر مسطح می‌آیند، و تصاویر اونا منگز، فیلمبردار، مانند یک فیلم تلویزیونی غیرقابل توجه به نظر می‌رسند، مانند زمانی که بازدید از یک ایستگاه پلیس به نظر می‌رسد که تنها یک پلیس در یک اتاق خالی نشسته است. این فیلمنامه سه فیلمنامه نویس - فینولا گراتی، برندن بیشاپ و لارنس لامرز - دارد، اما دیالوگ و طرح داستان به نظر می رسد که هنوز در مراحل پیش نویس است. تصادفات و حفره‌های داستانی آشکاری وجود دارد که باعث ناله‌ام شد، مانند اینکه چگونه یکی از شخصیت‌ها می‌دانست کجا به دنبال اجساد زمین‌آلود قربانیان بگردد، و هرگونه احتمال تعلیق را از بین ببرد. به نظر می‌رسد که بازیگران هنوز در حال تمرین هستند و خطوط و ریتم‌های طبیعی را تشخیص می‌دهند، اما اینها همان برداشت‌هایی هستند که نیوبری در فیلم انتخاب می‌کند. این به ویژه در لحظاتی دردناک است که یکی از بستگان ورا عکس جسدی را که در خانه نگه داشته است نشان می‌دهد و او با انرژی کسی که آب و هوا را بررسی می‌کند واکنش نشان می‌دهد.

برای اینکه این فیلم شما را غافلگیر کند، تقریباً نیاز است که قبلاً یک فیلم ترسناک ندیده باشید. به سادگی در «میزبان» هیجان کافی برای جبران اشتباهات عابر پیاده وجود ندارد. اگر فیلمسازی بخواهد به الهامات خلاقانه‌اش ادای احترام کند، خوب است - کارگردان‌های متفاوتی مثل مل بروکس، کوئنتین تارانتینو و حتی برایان دی پالما از ارجاع دادن به فیلم‌سازان دیگر حرفه‌ای ساخته‌اند - اما در مقطعی، یک فیلم باید خارج از این فیلم باشد. سایه تأثیرات آن میزبان» هرگز این کار را نمی کند.

  • مو امین

رنجور

چهارشنبه, ۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۰۲:۰۳ ب.ظ

ادای احترام فیلم وحشتناک دهه 80 «رنجور» اغلب شبیه طعمه‌های تنبلی است که «چیزهای عجیب» برادران دافر گاهی اوقات بیش از حد برای آن لباس می پوشند. مانند «چیزهای عجیب‌تر»، «بدبخت» به دنبال دسته‌ای از قهرمانان نوجوان خوش‌دست و زبردست می‌رود که هورمون‌هایشان وارد بدنشان می‌شود (دختر همسایه!) و والدینشان دیگر نمی‌دانند چگونه با آنها رفتار کنند (طلاق!). اما برخلاف «چیزهای عجیب»، «بیچاره» در مورد اضطراب نوجوانان کمی بیش از حد دوست داشتنی است، و آنقدر سبک نیست که شما را وادار کند که نوجوان ظاهراً معمولی اش را ریشه یابی کنید.

منصفانه بگوییم: هیچ مشکلی ذاتاً با خدمه غمگین مارینا، بن (جان پل هوارد) یا تلاش های ناامیدانه او برای حل معمای همسایه های وحشتناک فراموشی و فرزند گم شده آنها وجود ندارد. به نظر می‌رسد که بن بسیار سخت است، زیرا برت پیرس و درو پیرس ("Deadheads")، نویسنده/کارگردان دوتایی، به نظر نمی‌رسد که نمی‌خواهند تابستان دلخراش قهرمان بداخلاق خود را توسعه دهند - زندگی و کار در یک شهر توریستی غم‌انگیز با پدرش لیام (جیمیسون جونز) ) - فراتر از ویژگی‌های باارزش دوران بلوغ و ضرب‌های ترسناک اثر محور. بنابراین، در حالی که «بیچاره» کاملاً به عنوان خود عمل نمی کند، آخرین ساخته برادران پیرس نیز آنقدر متفکرانه، خنده دار یا منزجر کننده نیست که ارزش ستایش را داشته باشد.

داستان بن به طور نابرابر به دو قسمت تقسیم شده است: بخش فیلم ترسناک که اغلب شبیه اقتباسی استفن کینگ ضعیف/نیمه خاطره شده است، و صحنه‌های کمدی جنسی-کمدی جنسی نوجوانان به سبک «میت بال» و به طور کلی ناخوشایند فیلم. متأسفانه، قوی‌ترین پیوندی که این دو بخش «بدبخت» را به هم پیوند می‌دهد، نوعی شاخ‌زدگی نوجوانانه فراگیر و غیر ظریف است. واضح است که بن در حال دستخوش تغییراتی است، همانطور که عملاً در هر صحنه ای می بینیم که مالوری (پایپر کوردا)، علاقه مندان به عشق عشوه گر بن، یا ابی (زارا مالر)، همسایه همسایه جن زده بن را نشان می دهد. مالوری یک دختر محلی دمدمی مزاج است. او به‌عنوان یک جایگزین خوش‌آمد برای نوجوانان محبوب و پرطرفدار معرفی شده است که در تفرجگاه لیام با قایق‌های تندرو پدران ثروتمندشان می‌گردند. مالوری همچنین در یک صحنه‌ی اولیه‌ی ناخوشایند به بینندگان معرفی می‌شود که در آن بر طعم‌های آب‌نبات ستاره‌بارست مورد علاقه‌اش تأکید می‌کند: «همه چیز در مورد توت‌فرنگی و گیلاس است». بله

وضعیت ابی حتی بدتر از این است زیرا او، مانند مالوری، اغلب احساس می‌کند مجموعه‌ای از کلیشه‌های زنانگی بیش از حد جنسی است: او خالکوبی می‌کند، آبجو می‌نوشد(!)، و می‌داند چگونه گوزن را روده کند و تمیز کند. به نحوی، ابی همچنان توسط روح بدخواه جنگلی "The Wretch" (مادلین استیونکل) تسخیر می شود. زمانی که این اتفاق می‌افتد، ابی با لباس‌های مناسب در اطراف پرسه می‌زند (لباس کوتاه را حفر کنید!) و سعی می‌کند هم بن و هم سایر بچه‌های خردسال را به زیرزمین زیرزمین خود جذب کند. ابی همچنین با همسرش تای (کوین بیگلی) در کنار پنجره ای که به خوبی روشن شده، در نمای ساده بن و دوربین دوچشمی شبیه به «پنجره عقب» او، رابطه جنسی پر سر و صدایی دارد. پس حدس می‌زنم که او واقعاً آن را می‌خواهد...؟

اگر مالوری و ابی حتی به میزان ناچیزی فراتر از کلیشه‌های فیلم‌های غم‌انگیز ژانر ساخته می‌شدند، می‌توانستند ترس‌های نوجوانی بن را درگیر کنند. سپس، به نظر می‌رسد که فقدان کامل عمق روان‌شناختی و/یا پیچیدگی عاطفی، نقطه‌ی تمرین ژانر هورمونی مانند «بیچاره» است. این امر عمدتاً ناامید کننده است زیرا پیرس در یادداشت های مطبوعاتی فیلم می نویسد که آنها از "جادوگران" رولد دال و همچنین "تجربه زندگی با طلاق والدین خودمان" الهام گرفته اند. هیچ چیز آنقدر شخصی در «بیچاره» وجود ندارد، به جز جذب عشق/ نفرت بسیار اساسی به ایده زنان قوی و مستقل.

زن ستیزی موضوع شایسته ای برای یک فیلم ترسناک است، اما تقریباً هرگز در «بیچاره» به آن توجه نمی شود. پیرس‌ها فقط کمی شیفته نگرش مغز مارمولک نوجوان بن از جهان نیستند: آنها همچنین کمی بیش از حد مشتاق هستند که این ذهنیت را با خنثی کردن آن به همان شیوه‌ای که استانداردهای دهه 80 مورد علاقه‌شان قبلاً انجام می‌داد، تثبیت/اسطوره‌سازی کنند. بنابراین خون و سایر مایعات بدن - مانند زمانی که بن به مالوری کوبیده می‌شود، و سپس (ناموفق) سعی می‌کند با دختر دیگری ارتباط برقرار کند - به همان اندازه که تنش جنسی فیلم آشکار می‌شود، فراتر از انبوهی از کنایه‌های جنسی ناخوشایند است. هیچ یک از این ژانرهای ژانر به طور متفکرانه ارائه نمی شوند، بنابراین آنها اغلب مانند مواردی در یک چک لیست طولانی از چیزهای مورد علاقه برادران پیرس هستند. حتی یک سکانس دگرگونی هیولایی به سبک ترسناک بدن وجود دارد که بی‌رحمانه می‌کشد، منظورم ادای احترام به لحظه‌ای نمادین از «مگس» دیوید کراننبرگ است.

در نهایت، "The Wretched" نه به عنوان غذای راحتی و نه به عنوان سرگرمی بد عمل نمی کند، زیرا دنیای بن به ندرت بزرگتر از میل جنسی او نشان داده می شود. مانند زمانی که او تماشای رابطه جنسی تای و ابی در حالی که او با مالوری تلفنی صحبت می کند. مالوری ناموفق تلاش می کند تا بن را طعمه بگذارد تا در مورد اپیزود پوک فوق الذکر صحبت کند، اما او از او شانه خالی می کند: "این فیلم به تازگی خوب شده است." او در حالی که دوربین دوچشمی خود را تنظیم می کند، با ناراحتی می گوید. نمی توانم بگویم که موافقم.

  • مو امین

خانواده فوری

چهارشنبه, ۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۰۱:۳۰ ب.ظ

قبل از نمایش «خانواده فوری» این هفته، کارگردان فیلم، شان آندرس، با بیانیه ای از پیش ضبط شده روی پرده بزرگ ظاهر شد. او به حضار توضیح داد که فیلمی که قرار است تماشا کنند بر اساس یک داستان واقعی است - داستان واقعی او. آندرس و همسرش سه فرزند را خارج از سیستم سرپرستی به فرزندخواندگی پذیرفتند و در این فرآیند با چالش‌های ناگفته‌ای مواجه شدند و به او انگیزه دادند تا تجربیاتشان را برای یک کمدی استودیویی با بودجه کلان با بازی مارک والبرگ تطبیق دهد.

مانند اظهارات کارگردان، «خانواده فوری» فیلمی با نیت خوب است اما لحن ناهمواری دارد و من را با احساسات متفاوتی مواجه می کند. احساس می‌کرد که این سخنرانی با احساساتی بودن جلوی هر انتقادی را می‌گیرد. این ناراحتی در نوسانات وحشیانه فیلم بین تراژدی و کمدی مسخره ادامه یافت.

پیت (والبرگ) و الی (رز بایرن) زوجی نسبتاً غیرقابل توصیف هستند که خانه‌هایشان را عوض می‌کنند و زندگی نسبتاً رام و بدون فرزندی از طبقه متوسط ​​دارند. پس از مشاجره با خواهر الی، این زوج به فکر بچه دار شدن می افتند. آنها که نگران سن خود هستند، به امید پذیرش فرزند بزرگتر تصمیم به فرزندخواندگی می گیرند. به طور تصادفی، آنها در نهایت به پرونده لیزی (ایزابلا مونر)، یک نوجوان تیزبین اما مشکل علاقه مند می شوند. زن و شوهر متوجه می شوند که لیزی با دو خواهر و برادر کوچکتر، پسری حساس به نام خوان (گوستاوو کویروز) و لیتای خشمگین (جولیانا گامیز) می آید و تصمیم می گیرد هر سه را به خانه ببرد. پس از یک دوره بسیار کوتاه ماه عسل، هرج و مرج شروع می شود زیرا والدینی که برای اولین بار در مراقبت از یک نوجوان آسیب دیده و دو کودک ترسیده دچار مشکل می شوند.

پیش‌فرض «خانواده فوری» ساده نیست، به‌ویژه که آندرس، که نویسنده فیلم نیز بود، چند دوز جدی از واقعیت را در ترکیب گنجانده است. ممکن است کودکانی که در سیستم پرورشی قرار دارند مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشند یا برای کنار آمدن با از دست دادن والدین خود دست و پنجه نرم کنند، و فیلم به طرز تازه ای در مورد این مسائل صادق است. با این حال، گاهی اوقات این صداقت در صحنه هایی مانند جلسات گروه پشتیبانی تضعیف می شود. لحظه ای وجود دارد که پیت و الی با هم می گویند که بچه های خوانده جدیدشان چقدر عالی هستند و گروه می خندند زیرا خانواده جدید در دوره ماه عسل خود هستند، اما این یک نوع خنده است و احساس ناخوشایندی و تا حدودی بدتر می کند. به نظر می‌رسد که این واکنش در مقایسه با تگ نوتارو و اکتاویا اسپنسر، که هر دو به تنهایی آن صحنه‌ها را با زمان‌بندی و ارائه‌شان نجات می‌دهند، صحنه‌سازی شده است.

در حالی که شخصیت‌های والبرگ و بایرن تا حدودی احساس می‌کنند که نوشته شده‌اند، شخصیت تفرقه‌انگیز مونر به رهبر واقعی «خانواده فوری» تبدیل می‌شود. عملکرد مونر به طور شگفت انگیزی عجیب و غریب است و شخصیتی بی ثبات را بدون زیاده روی در زندگی زنده می کند. او می‌توانست در حالی که توهین بی‌رحمانه‌ای می‌کرد، لبخند بزند، با کوچک‌ترین حرکاتی به الی آسیب برساند یا با سردی چشم‌هایش را به هر مرجعی که جرأت می‌کرد پدر و مادرش کند، دوخت. مونر آن اقدامات تدافعی را به آسیب پذیری لیزی مرتبط می کند و او به همان اندازه می تواند در یک آشفتگی هق هق مچاله شود یا با خواهر و برادرش بخندد.

اندرس، که تیتراژهای قبلی او شامل «خانه بابا» و «این پسر من است»، قبلاً سعی کرده جنبه خنده‌دار پدر شدن را کشف کند. در حالی که صمیمیت در «خانواده فوری» ممکن است همیشه با تقاضای فیلم برای خطوط منگنه خوب کار نکند، به بازیگر جوانی مانند مونر فرصتی می دهد تا محدوده ای را نشان دهد. به‌علاوه، با بازیگران مکملی که شامل نوتارو، اسپنسر، مارگو مارتیندیل و جوآن کیوزاک می‌شوند، فقط به اندازه کافی اجراهای شیرین عجیب و غریب وجود دارد که می‌توان خنده را به همراه داشت. «خانواده فوری» به‌عنوان یک فیلم خانوادگی که احساس خوبی داشته باشد، چندان بی‌تفاوت نیست و جذابیت خاصی برای روایت داستانی متفاوت دارد.

  • مو امین